معرفی واحد صنایع دستی:

واحد صنایع دستی با هدف تلفیق صنعت شیشه و هنر از ابتدای سال ۱۴۰۲ در مجموعه شیشه قزوین آغاز به کار نمود. ما در این واحد سعی بر آن داریم تا با استفاده از انواع شیشه  و بکارگیری روشهای مدرن و سنتی نیاز علاقه مندان به محصولات شیشه ای یا تلفیقی با شیشه را  شناسایی و خلق کنیم.

محصولات:

فیوز گلس:

تکنیک فیوزینگ گلاس یا همجوشی شیشه به ساخت، تهیه و اتصال قطعات شیشه های رنگی یا بی رنگ، بدون استفاده از چسب یا واسطه ی دیگری است. آغاز این تکنیک به لحاظ تاریخی به شیشه گران رومی و مصری نسبت داده می شود چرا که آنان شیشه گران ماهرتری بودند. تکنیک همجوشی شیشه، روش اولیه ساختن اشیاء کوچک شیشه ای در حدود 2000 سال قبل بوده است و بعدها این تکنیک بر طبق اشیاء بدست آمده شیشه ای در تکنیکی به نام هزار گل استفاده شده است. لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت همجوشی شیشه شامل موارد زیر است:

۱. کوره

۲. قالب

۳. پرایمر یا جدا کننده قالب

۴. دستکش های عایق حرارتی

۵. الماس جهت برش شیشه

کوره ها در این روش تأمین کننده حرارت می باشند و شامل انواع کوره های از بالا حرارتی و از کنار حرارتی موجود است. مورد دیگر، قالب است که یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در این تکنیک می باشد که جهت اتصال قطعات شیشه ای به هم مورد استفاه قرار می گیرد و از مواد مختلفی ساخته می شود که شامل قالب های سفال، فیبری، گچی، فلزی، استیل ضد زنگ، سیمانی، سرامیک برد، سیلیکا و گچ است.

به ساخت، تهیه و اتصال قطعات شیشه های رنگی بدون استفاده از چسب یا واسطه ی دیگر، فیوز گلس یا همجوشی شیشه می گویند. در این روش تولید شیشه از قطعات شیشه های جام رنگی که با فرم های مورد نظر بریده شده اند استفاده می گردد. بدین صورت که قطعاتی که در کنار یکدیگر چیده شده، دوباره در کوره قرار می گیرد و با حرارت دادن به یکدیگر می چسبند. به این ترتیب تزیینات مورد نظر، به شیشه اصلی جوش داده می شود و محصول نهایی یک واحد کل هنری را می سازد.

این هنر، نیازمند مهارت بالا و تجربه است تا شیشه تولید شده دارای استانداردهای لازم باشد. دانستن زمان بندی کوره، اطلاع کافی در مورد شیشه و خواص آن، اطلاعات لازم در مورد رنگ های مورد استفاده، مهارت برش شیشه و خلاقیت در تکنیک فیوزگلس می تواند در بهبود شیشه تولید شده اثرگذار باشد.

استین گلاس:

استیند گلاس شیشه ای رنگارنگ است که در آن قطعات کوچک شیشه با رنگ های مختلف مرتب شده اند تا یک الگو یا تصویر را تشکیل دهند. این قطعات به طور سنتی توسط نوار های سرب (لدکیم) نگهداری می شود و در یک قاب محکم قرار می گیرد. جزئیات نقاشی شده بر روی استیند گلاس اغلب برای بهبود طراحی استفاده می شود و اصالت استیندگلاس به ترکیب آن با فلز برمی گردد.

اولین قدم در ساخت شیشه استیند گلس رنگی، اندازه ‌گیری، طراحی و ترکیب‌بندی رنگ‌ها است. به این معنی که یک طرح نهایی دقیق با توجه به ایده و خواسته و سلیقه طراح و مشتری کشیده می‌شود. این طرح شامل خطوط برش و ترکیب رنگ‌های شیشه‌ است. گستره طرح های استیند گلاس بسیار متنوع و مختلف است و می تواند تمام سبک های طراحی را در خود جای دهد.

سپس قطعات شیشه با توجه به ابعاد از پیش تعیین شده و شکل هایی که طراحی شده اند، با دقت بسیار بالایی برش می خورند. در مرحله بعد این تکه‌های کوچک شیشه‌ رنگی به ‌منظور ایجاد طرح کلی و با استفاده از نوارهای فلزاتی نظیر سرب، مس، روی، قلع یا برنج در کنار یکدیگر مونتاژ شده و به صورت یکپارچه در می آید. نقاط اتصال این فلزات، پس از مونتاژ کامل، به یکدیگر جوش داده می شوند تا قطعات شیشه مستحکم و پایدارتر شوند.

تیفانی گلاس:

تیفانی چیست؟ تیفانی گلس تکنیکی از مجموعه تکنیک های تزئینی شیشه است که توسط هنرمند آمریکایی لوئیس کامفورت تیفانی توسعه پیدا کرد و به نام وی شناخته می شود. در این تکنیک قطعات کوچک شیشه طبق طرح و الگوی از پیش طراحی شده برش خورده و سپس دور تا دور هر قطعه به وسیله کاپرفول (فویل مسی) پوشش داده می شود.  مراحل ساخت تیفانی شامل چند مرحله است. در ابتدا می بایست شیشه ها برش داده شوند، سپس با استفاده از کاپرفویل، لبه های شیشه را کاور می کنیم. بعد از آن، قطعات شیشه را در کنار هم قرار داده و بر روی سطح کاپرفویل، لحیم کاری می کنیم تا قطعات به صورت یکپارچه در آیند.

آجر شیشه ای:

بلوک‌های شیشه‌ای که به عنوان آجرهای شیشه‌ای نیز شناخته می‌شوند،از انواع مصالح ساختمانی پرطرفدار این روزها هستند که در دکوراسیون خانه و همچنین به عنوان یک عنصر امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بلوک‌ها دوجداره می باشند و از یک فضای خالی میان دو لایه شیشه استفاده می شود که اغلب به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کند.

آجر شیشه ای تلفظ به انگلیسی :( Glass brick ) در شکل‌های متفاوت و گسترده ای در بازار عرضه می‌شوند. از بلوک‌های مشبک برای کنترل نور ورودی به فضاها استفاده می‌شود و با استفاده از بلوک‌های رنگی می‌توان فضاهایی با رنگ خاص ایجاد کرد. نوع دیگری از این بلوک‌ها که به منظور جلوگیری از عبور نور طراحی شده‌اند در رنگ‌های مختلفی در دسترس هستند.

به طور کلی طراحی فضای عمومی ساختمان باید به شکلی باشد که نور زیادی در آن جریان داشته باشد ، شیشه قابلیت انتقال نور را به خوبی دارد ولی در برابر عدم انتقال صوت عملکرد خوبی ندارد، ولی آجرهای شیشه ای علاوه بر انتقال نور خاصیت عایق پذیری نیز دارند.

لوستر و آباژور:

با استفاده از تکنیک های یاد شده در طراحی محصولات واحد صنایع دستی میتوان در صنعت لوستر و آباژور نمونه های خاص و چشم نوازی تولید کرد که مجموعه ما با تولید محصولات با کیفیت در سطح نمونه های خارجی قطعات مورد نیاز را طبق سلیقه و نیاز مشتری تولید خواهد نمود.

آشنایی با هنر شیشه:

هنر شیشه گری به اقدامی گفته می شود که با انجام آن از متریال شیشه مذاب و محصولات آن لوازمی با قابلیت تزیینی و کاربردی تولید می شود. صنایع دستی شیشه ای، در عین سادگی، با درخشش زیبا زیر نور، جزو هنر های دستی پرطرفدار به حساب می‌آیند. در واقع شیشه ترکیبی از سیلیکات های قلیایی است که در کوره و دمای مورد نظر به حالت مذاب و خمیری در می آید و می توان با استفاده از فن و مهارت آن را به شکل مورد نظر خود تبدیل کرد. شیشه موادی است که در ساختار خود شکل های هندسی ندارد، به همین دلیل پس از ذوب شدن به راحتی فرم می پذیرد و می توان فرم دلخواه را در آن اجرا کرد.

شیشه گری هنر و صنعتی است که بشر از هزاران سال قبل با آن آشنا بوده است و در طول تاریخ از این هنر و صنعت در ابعاد مختلف زندگی درباری و عادی استفاده کرده است  و امروزه نیز با وجود اینکه شیشه گری به یک صنعت تبدیل شده و نیازهای جوامع از طریق آن رفع می شود اما، شیشه گری دستی و سنتی به عنوان یک پیشه و هنر همچنان جریان دارد.هنر شیشه گری منجر به تولید انواع محصولات می شود که در ابعاد مختلف زندگی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند جنبه تزیینی و کاربردی داشته باشند. لوازم کاربردی زندگی مثل پارچ، لیوان، استکان، ابزار پذیرایی، لوازم زیورآلات، لوازم دکوراتیو مثل گلدان ها، فانوس ها و غیره از مهمترین انواع صنایع دستی شیشه ای هستند. همچنین در یک دسته بندی کلی می توان انواع صنایع دستی شیشه ای را به این موارد تقسیم بندی کرد:

  • محصولات شیشه ای تراش خورده که شامل انواع ظروف، وسایل دکوراتیو و قطعات زیورآلات می باشند.

  • محصولات شیشه ای مات که برای ساخت انواع اشیاء مورد استفاده قرار می گیرند.

  • محصولات شیشه ای نقاشی شده که معمولا به وسیله هنرمندان نقاش، کارهایی بر روی شیشه اجرا می شود.

  • محصولات شیشه ای دو پوست و سه پوست

لینک های مرتبط: